Filtr oleju silnikowego
Filtry różnego rodzaju można znaleźć na stronie na autoczescionline24 . Zadaniem filtra powietrza jest ograniczanie ilości zanieczyszczeń, które dostają się do silnika razem z zasysanym powietrzem, jak i oczyszczanie oleju. Warto mieć na uwadze, iż filtr powietrza nie będzie wyłapywał wszystkich zanieczyszczeń. Przedostają się one zatem do silnika i zatrzymać ma je za zadanie filtr oleju, który jest bardzo czuły. Dobranie filtra oleju do konkretnego silnika, uzależnione będzie chociażby od konstrukcji jednostki napędowej. Firmy zajmujące się produkcją filtrów podają w swoich katalogach, do jakiego typu silników będą one pasować. Należy mieć przy tym na uwadze, iż wyłącznie filtry oryginalne, albo produkowane przez renomowane firmy zagwarantują pełne bezpieczeństwo użycia.
Filtr oleju na ogół wymieniany jest wraz z uszczelką korka spustowego i olejem. Częstotliwość wymian określa zawsze producent . Jest ona także zależna od warunków i sposobu eksploatacji. Na ogół wymieniamy go wraz z olejem każdego roku, albo po tym, jak auto przejedzie 10-20 tys. km. Koszt tego elementu to zwykle maksymalnie kilkadziesiąt złotych, niemniej wymiana w warsztacie razem z olejem to wydatek rzędu 300 zł.
Filtr paliwa
O ile większość właścicieli aut pamięta o filtrze powietrza i oleju, to filtry paliwa są na ogół zapominane. Tymczasem ich rola jest niezwykle istotna, bowiem odpowiadają za oczyszczanie paliwa z cząstek stałych i różnych osadów. Takie zanieczyszczenia mogą stać się przyczyną szybszego zużycia wtryskiwaczy, zatem w silnikach benzynowych tenże filtr powinno się wymieniać co 100 tys. km., zaś w wysokoprężnych dużo częściej, bowiem nawet co 30 tys. km. Planując wymianę filtra paliwa, warto uwzględnić, aby odbywała się ona przed zimą, co pozwoli na usunięcie zalegającej w układzie paliwowym wody.
Filtr kabinowy
Filtry paliwa i oleju dbają niejako o stan pojazdu. Zupełnie inaczej wygląda to w przypadku filtra kabinowego, który ma za zadanie zadbać o zdrowie podróżujących samochodem osób. Na przedostające się do jego wnętrza pyłki i kurz, szczególnie narażeni są alergicy, niemniej celem zapewnienia komfortu podróżowania wszystkich, trzeba ten filtr regularnie wymieniać. Najlepiej robić to raz do roku. Znakomitym wyborem będą filtry mające wkład węglowy. Pomimo ich wyższej ceny, na plus należy zaliczyć ich skuteczność oczyszczania.
Ostatecznymi sygnałami, które świadczyć będą o konieczności wymiany tego filtra, są :
- nieprzyjemny zapach w kabinie auta, którego przyczyną są rozwijające się w filtrze bakterie,
- zauważalne zmniejszenie ilości powietrza tłoczonego poprzez dmuchawę,
- uciążliwe parowanie szyb.
Filtr kabinowy pomaga nie tylko alergikom, czy osobom chorującym na astmę. Dzięki niemu poprawie ulega samopoczucie kierowcy i podróżujących z nim pasażerów, zaś sama podróż staje się mniej uciążliwa i bezpieczniejsza. Stojąc w korkach jesteśmy przecież zwykle narażeni na wdychanie substancji szkodliwych, których stężenie w kabinie pojazdu może być nawet i sześć razy wyższe, aniżeli na poboczu drogi.
Na trwałość i skuteczność działania filtra kabinowego bezpośredni wpływ ma dokładność wykonania, jak i jakość użytych materiałów. W filtrach kabinowych nie powinny być stosowane wkłady papierowe, gdyż po ewentualnym zawilgoceniu będą dużo gorzej pochłaniały zanieczyszczenia.
Filtr powietrza
Dokładne oczyszczanie powietrza, zanim zostanie ono wprowadzone do komór spalania jest warunkiem wysokiej trwałości funkcjonujących elementów i pracy silnika. Współcześnie produkowanym filtrom powietrza w samochodach o dużej mocy, stawia się naprawdę spore wymagania. Powietrze stanowi niezbędny czynnik podczas spalania paliwa w silniku. Przykładowo czterosuwowy silnik, mający pojemność 1000 ccm w przeciągu jednej minuty - przy 7000 obrotów na minutę - zasysa 2,5 tys. litrów powietrza. W ciągu nieprzerwanej godzinnej pracy da to wartość niemalże 15 tys. litrów.
To całkiem sporo, niemniej jednak liczby te nabierają dużego znaczenia, kiedy zainteresujemy się samym powietrzem. Nawet w czystym powietrzu znajduje się około 1 mg kurzu w 1m³.
Przyjmuje się, iż silnik zasysa na ogół około 20 g kurzu na każde 1000 kilometrów. Nie możemy dopuścić do tego, ażeby kurz przedostał się do wnętrza jednostki napędowej, gdyż może on uszkodzić powierzchnię pierścieni tłokowych, tłoków i powierzchnie cylindrów, obniżając przez to żywotność samego silnika.
Dokonując wymiany filtra powietrza trzeba być precyzyjnym, a zarazem ostrożnym. Należy uważać, aby jego zawartość nie dostała się do wnętrza silnika. Koszt filtra powietrza wraz z wymianą w serwisie to na ogół ok. 100 złotych. Nowy filtr powietrza winien wytrzymać około 15-20 tysięcy kilometrów przebiegu, czyli zwykle czas od ostatniego przeglądu technicznego do kolejnego. Niemniej jednak warto już po przejechaniu kilku tysięcy sprawdzić jego wygląd.