Jak rozpoznać awarię kolektora wydechowego?
Przede wszystkim uszkodzony kolektor przeważnie jest bardzo głośny, co słychać doskonale po otworzeniu maski. Dodatkowo jest to odgłos raczej metaliczny. Co ciekawe, trudno na pękniętym kolektorze dopatrzyć się rysy. Porowate żeliwo w praktyce dobrze maskuje różnego rodzaju szczeliny. Ponadto okazuje się, że podobny hałas generuje nieszczelność uszczelki łączącej kolektor z rurą wydechową.
Warto wiedzieć o tym, że wielu mechaników w czasie stawiania diagnozy zdławia silnik, przymykając w tym celu dopływ powietrza do filtra. W ten sposób na kilka sekund mieszanka jest wzbogacana, co powoduje większe zadymienie spalin. Można wówczas dość łatwo dostrzec, czy biały dym wydobywa się przy głowicy, czy może na łączeniu kolektora z rurą.
Dlaczego kolektor wydechowy się psuje?
Wiele osób sądzi, że element taki jak kolektor, a więc nic innego jak kilka połączonych ze sobą rur, nie powinien się zbyt często psuć. Jednak kupując kolektor wydechowy w iParts.pl lub gdziekolwiek indziej, należy pamiętać, że w rzeczywistości kolektory często pękają. Związek ma to niewątpliwie z bliskością silnika, a dokładniej z przenoszonymi przez niego drganiami. Te w przypadku silników trzy- i czterocylindrowych są szczególnie uciążliwe. Problematyczne okazują się być również silniki z blokami aluminiowymi. Cechują się one bowiem inną rozszerzalnością cieplną niż kolektory żeliwne czy śruby stalowe. Dlatego kolektor wydechowy bywa rozciągany i ściskany, co powodować może z czasem jego pęknięcie.
Pęknięty kolektor wydechowy – wymiana czy spawanie?
Jak już wiemy, kolektor wydechowy jest elementem układu wydechowego, który dość często ulega awariom. Co zrobić w przypadku jego pęknięcia. Czy od razu konieczny jest zakup nowej części Może wystarczy powstałe pęknięcie zespawać?
Sprawa wcale nie jest prosta. Kolektor, aby go naprawić, musi być najpierw wyjęty z pojazdu. Demontaż wiąże się niestety ze zniszczeniem uszczelki. Czasem zachodzi też konieczność łatania powierzchni. Niekiedy koszty wszystkich tych czynności przekraczają koszty zakupu nowego kolektora wydechowego np. w sklepie iParts.pl.
Najprostszym rozwiązaniem jest zawsze zakup nowej części. Mimo to nie wszyscy się na to decydują z obawy przed wysokimi kosztami. Z drugiej strony należy zdawać sobie sprawę, że spawanie żeliwa nie jest wcale zadaniem prostym. Poza tym stary element nigdy nie sprawuje się tak dobrze, jak nowy. Przeanalizować trzeba więc wady i zalety obu rozwiązań. Eksperci zawsze sugerują jedno – zakup nowej, oryginalnej części. W końcu najważniejsze są bezpieczeństwo i komfort jazdy.